For a guide to this page see Help:Domain Page.
Shortcut
|
D0
|
Name(DE)
|
Domäne 0 des BMHI-LZK V3
|
Name(EN)
|
domain 0 of BMHI-LOC V3
|
Description(DE)
|
|
Description(EN)
|
Cross-domain competencies and softskills
|
Catalogue
|
BMHI-Version-3
|
Didactic Note
|
|
|
|
Learning Objectives of this Domain
Click on [Ausklappen], to see the learning objectives of this domain.
Ausklappen
➔ |
0.1 |
D0 |
Policies and regulatory frameworks for information handling in health care |
name & clarify |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 33000 |
VS-PIN 4001, VS-PIN-188
|
➔ |
0.1.1 |
D0 |
The legal basis for medical documentation, including DSGVO (the European Union's General Data Protection Regulation) and the Cyber Security Act. |
name & explain |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 33001 |
VS-PIN 4002, VS-PIN-190
|
➔ |
0.1.2 |
D0 |
Medical Devices Act (MPG) |
name & explain |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 33001 |
VS-PIN 4003
|
➔ |
0.1.3 |
D0 |
Regulations for the internet presentation of practices/clinics and the prerequisites for medical consultations on the Internet |
name |
apply |
|
|
|
|
LZ-PIN 33001 |
VS-PIN 4004, VS-PIN-191
|
➔ |
0.10 |
D0 |
Methods of practical informatics/computer science, especially on programming languages, software engineering, data structures, database management systems, information and system modelling tools, information systems theory and practice, knowledge engineering, (concept) representation and acquisition, software architectures |
name & clarify |
apply |
|
|
|
|
LZ-PIN 33011 |
VS-PIN 4015
|
➔ |
0.11 |
D0 |
Informatics methods and tools to support study and training (incl. flexible and distance learning) and e-learning technologies (incl. Internet and World Wide Web). |
clarify |
use |
|
|
|
|
LZ-PIN 33016 |
VS-PIN 4017, VS-PIN-176, VS-PIN-178, VS-PIN-186
|
➔ |
0.11.1 |
D0 |
Examples of medical teaching and learning systems |
name |
use as an example |
|
|
|
|
LZ-PIN 33017 |
VS-PIN 4018, VS-PIN-175, VS-PIN-185
|
➔ |
0.2 |
D0 |
The key aspects of health administration, health economics, health quality management and resource management, patient safety initiatives, public health services and outcome measurement. |
name & clarify |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 33000 |
VS-PIN 4005
|
➔ |
0.3 |
D0 |
Basic concepts and methods of quality and risk management |
name |
use as an example |
|
|
|
|
LZ-PIN 33000 |
VS-PIN 4006
|
➔ |
0.4 |
D0 |
Models and methods from the field of social and communicative competence (e.g. conflict management, team management) |
name & clarify |
apply |
|
|
|
|
LZ-PIN 33007 |
VS-PIN 4008
|
➔ |
0.5 |
D0 |
Models and methods from the field of management skills (e.g. project management, conflict management, team management, design project). |
name & clarify |
apply |
|
|
|
|
LZ-PIN 33007 |
VS-PIN 4009
|
➔ |
0.6 |
D0 |
Models and methods from the field of personal competence (e.g. planning and organisational competence, reflective skills, self-organisation and control) |
name & clarify |
apply |
|
|
|
|
LZ-PIN 33007 |
VS-PIN 4010
|
➔ |
0.7 |
D0 |
Theorems and methods of algebra, analysis, logic, numerical mathematics, probability theory and statistics, cryptography essential for BMHI (Biomedical and Health Informatics) |
name & clarify |
apply |
|
|
|
|
LZ-PIN 33011 |
VS-PIN 4012, VS-PIN-180, VS-PIN-181
|
➔ |
0.8 |
D0 |
Methodological foundations of computer science: data structuring for documentation, structured data acquisition, information retrieval, data capture |
name & clarify |
apply |
|
|
|
|
LZ-PIN 33011 |
VS-PIN 4013
|
➔ |
0.9 |
D0 |
Methods of theoretical informatics/computer science, e.g. complexity theory, encryption/security |
name & clarify |
apply |
|
|
|
|
LZ-PIN 33011 |
VS-PIN 4014, VS-PIN-182
|
|
Lernziele dieser Domäne
Klicke auf [Ausklappen], um die Lernziele der Domäne zu sehen.
Ausklappen
➔ |
0.1 |
D0 |
Die Studierenden können Politische und regulatorische Rahmenbedingungen für den Umgang mit Informationen im Gesundheitswesen |
nennen & erläutern |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 33000 |
VS-PIN 4001, VS-PIN-188
|
➔ |
0.1.1 |
D0 |
Die Studierenden können die gesetzlichen Grundlagen der Medizinischen Dokumentation, auch DSGVO (Datenschutz-Grundverordnung der Europäischen Union) und IT-Sicherheitsgesetz |
nennen & erklären |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 33001 |
VS-PIN 4002, VS-PIN-190
|
➔ |
0.1.2 |
D0 |
Die Studierenden können Medizinproduktegesetz (MPG) |
nennen & erklären |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 33001 |
VS-PIN 4003
|
➔ |
0.1.3 |
D0 |
Die Studierenden können die Regeln für die Darstellung von Praxen und Kliniken im Internet sowie die Rahmenbedingungen für ärztliche Konsultationen über das Internet |
nennen |
anwenden |
|
|
|
|
LZ-PIN 33001 |
VS-PIN 4004, VS-PIN-191
|
➔ |
0.10 |
D0 |
Die Studierenden können Grundlagen: Methoden der praktischen Informatik, insbesondere zu Programmiersprachen, Software-Engineering, Datenstrukturen, Datenbankmanagementsysteme, Informations- und Systemmodellierungstools, Informationssystem-Theorie und -Praxis, Knowledge Engineering, (Konzept-) Darstellung und Beschaffung, Software-Architekturen |
nennen & erläutern |
anwenden |
|
|
|
|
LZ-PIN 33011 |
VS-PIN 4015
|
➔ |
0.11 |
D0 |
Die Studierenden können Informatikmethoden und -instrumente zur Unterstützung von Studium und Ausbildung (inkl. flexiblem und Fernunterricht) und E-Learning Technologien (inkl. Internet und World Wide Web) |
erläutern |
nutzen |
|
|
|
|
LZ-PIN 33016 |
VS-PIN 4017, VS-PIN-176, VS-PIN-178, VS-PIN-186
|
➔ |
0.11.1 |
D0 |
Die Studierenden können Beispiele für Medizinische Lehr- und Lernsysteme |
nennen |
exemplarisch nutzen |
|
|
|
|
LZ-PIN 33017 |
VS-PIN 4018, VS-PIN-175, VS-PIN-185
|
➔ |
0.2 |
D0 |
Die Studierenden können die wichtigsten Aspekte von Gesundheitsverwaltung, Gesundheitsökonomie, Gesundheitsqualitätsmanagement und Ressourcenmanagement, Patientensicherheitsinitiativen, öffentliche Gesundheitsdienste und Erfolgsmessung |
nennen & erläutern |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 33000 |
VS-PIN 4005
|
➔ |
0.3 |
D0 |
Die Studierenden können Grundbegriffe und Methoden des Qualitäts- und Risikomanagements |
nennen |
exemplarisch nutzen |
|
|
|
|
LZ-PIN 33000 |
VS-PIN 4006
|
➔ |
0.4 |
D0 |
Die Studierenden können Modelle und Methoden aus dem Bereich der Sozialen und kommunikativen Kompetenz (z.B. Konfliktmanagement, Teammanagement) |
nennen & erläutern |
anwenden |
|
|
|
|
LZ-PIN 33007 |
VS-PIN 4008
|
➔ |
0.5 |
D0 |
Die Studierenden können Modelle und Methoden aus dem Bereich der Managementkompetenzen (z.B. Projektmanagement, Konfliktmanagement, Teammanagement, Designprojekt) |
nennen & erläutern |
anwenden |
|
|
|
|
LZ-PIN 33007 |
VS-PIN 4009
|
➔ |
0.6 |
D0 |
Die Studierenden können Modelle und Methoden aus dem Bereich der Personale Kompetenz (z.B. Planungs- und Organisationskompetenz, Reflektionsfähigkeit, Selbstorganisation und -steuerung) |
nennen & erläutern |
anwenden |
|
|
|
|
LZ-PIN 33007 |
VS-PIN 4010
|
➔ |
0.7 |
D0 |
Die Studierenden können für BMHI (Biomedical and Health Informatics) wesentliche Theoreme und Verfahren der Algebra, Analyse, Logik, numerische Mathematik, Wahrscheinlichkeitstheorie und Statistik, Kryptographie |
nennen & erläutern |
anwenden |
|
|
|
|
LZ-PIN 33011 |
VS-PIN 4012, VS-PIN-180, VS-PIN-181
|
➔ |
0.8 |
D0 |
Die Studierenden können Methodische Grundlagen der Informatik: Datenstrukturierung für Dokumentation, Strukturierte Datenerfassung, Information Retrieval, Data Capture |
nennen & erläutern |
anwenden |
|
|
|
|
LZ-PIN 33011 |
VS-PIN 4013
|
➔ |
0.9 |
D0 |
Die Studierenden können Methoden der theoretischen Informatik, z.B. Komplexitätstheorie, Verschlüsselung/Sicherheit |
nennen & erläutern |
anwenden |
|
|
|
|
LZ-PIN 33011 |
VS-PIN 4014, VS-PIN-182
|
|