For a guide to this page see Help:Domain Page.
Shortcut
|
D3
|
Name(DE)
|
Domäne 3 des BMHI-LZK V1
|
Name(EN)
|
domain 3 of BMHI-LOC V1
|
Description(DE)
|
|
Description(EN)
|
Statistical foundations of medical research and evidence-based medicine
|
Catalogue
|
BMHI-Version-1
|
Didactic Note
|
|
|
|
Learning Objectives of this Domain
Click on [Ausklappen], to see the learning objectives of this domain.
Ausklappen
➔ |
3.1 |
D3 |
Personal application software for documentation, personal communication including internet access, publication and basic statistics |
|
|
assess |
|
|
|
|
VS-PIN 2031
|
➔ |
3.2 |
D3 |
The information literacy, library classification and systematic health-related terminologies and their coding, literature retrieval methods, research methods and research paradigms |
clarify |
use appropriately |
|
|
|
|
|
VS-PIN 2032
|
➔ |
3.2.1 |
D3 |
Literature research in MEDLINE (PubMed) (i.e. using the search syntax correctly and assessing the quality of the knowledge sources) |
|
perform |
|
|
|
|
LZ-PIN 31032 |
VS-PIN 2033, VS-PIN-105
|
➔ |
3.2.2 |
D3 |
The importance of controlled vocabularies for medicine |
clarify |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 31032 |
VS-PIN 2034, VS-PIN-106
|
➔ |
3.2.3 |
D3 |
Use of the MeSH for literature research |
explain |
carry out |
|
|
|
|
LZ-PIN 31032 |
VS-PIN 2035, VS-PIN-107
|
➔ |
3.3 |
D3 |
Properties, functionalities and examples of information systems to support patients and the general public (e.g. patient-oriented information system architectures and applications, personal health records, sensor-based information systems) |
name & explain |
|
|
|
|
|
|
VS-PIN 2036
|
➔ |
3.3.1 |
D3 |
The possibilities for patients to take an active role in their health care using information services |
name & explain |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 31036 |
VS-PIN 2037
|
➔ |
3.4 |
D3 |
Evaluation and assessment of information systems, including study design, selection and triangulation of (quantitative and qualitative) methods, outcome and impact evaluation, economic evaluation, unintended consequences, systematic reviews and meta-analysis, evidence-based health informatics |
|
plan & perform |
|
|
|
|
|
VS-PIN 2038
|
➔ |
3.4.1 |
D3 |
Quality of the knowledge sources |
|
perform |
evaluate |
|
|
|
LZ-PIN 31038 |
VS-PIN 2039
|
➔ |
3.4.2 |
D3 |
The importance of recall and precision in the context of database research |
name & explain |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 31038 |
VS-PIN 2040, VS-PIN-101
|
➔ |
3.4.3 |
D3 |
Basic terms and methods of quality and risk management |
name & explain |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 31038 |
VS-PIN 2041
|
➔ |
3.5 |
D3 |
The principles of evidence-based medicine and evidence-based nursing |
name & explain |
|
|
|
|
|
|
VS-PIN 2042
|
➔ |
3.5.1 |
D3 |
The quality and development levels of guidelines |
name & explain |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 31042 |
VS-PIN 2043, VS-PIN-102, VS-PIN-103, VS-PIN-104
|
➔ |
3.6 |
D3 |
Theorems and methods of algebra, analysis, logic, numerical mathematics, probability theory and statistics, cryptography that are essential for BMHI |
name & clarify |
apply |
|
|
|
|
|
VS-PIN 2044
|
➔ |
3.7 |
D3 |
Aspects of biometry and epidemiology essential for BMHI, including study design |
name & clarify |
apply |
|
|
|
|
|
VS-PIN 2045
|
➔ |
3.8 |
D3 |
Methods for decision support and their application to patient management, acquisition, representation and engineering of medical knowledge; construction and use of clinical pathways and guidelines |
name & clarify |
implement |
|
|
|
|
|
VS-PIN 2046
|
|
Lernziele dieser Domäne
Klicke auf [Ausklappen], um die Lernziele der Domäne zu sehen.
Ausklappen
➔ |
3.1 |
D3 |
Die Studierenden können persönliche Anwendungssoftware für Dokumentation, persönliche Kommunikation inkl. Internetzugang, Publikation und Basisstatistiken |
|
|
einschätzen |
|
|
|
|
VS-PIN 2031
|
➔ |
3.2 |
D3 |
Die Studierenden können (Informationskompetenz) Bibliotheksklassifikation und systematische gesundheitsbezogene Terminologien und deren Kodierung, Methoden der Literaturrecherche, Forschungsmethoden und Forschungsparadigmen |
erläutern |
zweckmäßig nutzen |
|
|
|
|
|
VS-PIN 2032
|
➔ |
3.2.1 |
D3 |
Die Studierenden können Literaturrecherchen in MEDLINE (PubMed) (i.e. die Suchsyntax korrekt anwenden und die Qualität der Wissensquellen beurteilen) |
|
durchführen |
|
|
|
|
LZ-PIN 31032 |
VS-PIN 2033, VS-PIN-105
|
➔ |
3.2.2 |
D3 |
Die Studierenden können die Bedeutung von kontrollierten Vokabularen für die Medizin |
erläutern |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 31032 |
VS-PIN 2034, VS-PIN-106
|
➔ |
3.2.3 |
D3 |
Die Studierenden können den Einsatz der MeSH für die Literaturrecherche |
erklären |
vornehmen |
|
|
|
|
LZ-PIN 31032 |
VS-PIN 2035, VS-PIN-107
|
➔ |
3.3 |
D3 |
Die Studierenden können Eigenschaften, Funktionalitäten und Beispiele von Informationssystemen zur Unterstützung von Patienten und Öffentlichkeit (z.B. patientenorientierte Informationssystemarchitekturen und -anwendungen, persönliche Gesundheitsakten, sensorgestützte Informationssysteme) |
nennen & erklären |
|
|
|
|
|
|
VS-PIN 2036
|
➔ |
3.3.1 |
D3 |
Die Studierenden können die Möglichkeiten der Patienten, mittels Informationsdiensten eine aktive Rolle in Ihrer Gesundheitsfürsorge einzunehmen |
benennen & erklären |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 31036 |
VS-PIN 2037
|
➔ |
3.4 |
D3 |
Die Studierenden können Evaluierung und Bewertung von Informationssystemen, einschließlich Studiendesign, Auswahl und Triangulierung von (quantitativen und qualitativen) Methoden, Evaluation von Ergebnis und Auswirkung, ökonomische Evaluierung, unbeabsichtigte Folgen, systematische Übersichten und Metaanalysen, evidenzbasierte Gesundheitsinformatik |
|
planen & durchführen |
|
|
|
|
|
VS-PIN 2038
|
➔ |
3.4.1 |
D3 |
Die Studierenden können Qualität der Wissensquellen |
|
durchführen |
beurteilen |
|
|
|
LZ-PIN 31038 |
VS-PIN 2039
|
➔ |
3.4.2 |
D3 |
Die Studierenden können die Bedeutung von Recall und Präzision bei der Recherche in Datenbanken |
nennen & erklären |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 31038 |
VS-PIN 2040, VS-PIN-101
|
➔ |
3.4.3 |
D3 |
Die Studierenden können Grundbegriffe und Methoden des Qualitäts- und Risikomanagements |
nennen & erklären |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 31038 |
VS-PIN 2041
|
➔ |
3.5 |
D3 |
Die Studierenden können Grundlagen der evidenzbasierten Medizin und evidenzbasierten Pflege |
nennen & erklären |
|
|
|
|
|
|
VS-PIN 2042
|
➔ |
3.5.1 |
D3 |
Die Studierenden können die Qualitäts- und Entwicklungsstufen von Leitlinien |
nennen & erklären |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 31042 |
VS-PIN 2043, VS-PIN-102, VS-PIN-103, VS-PIN-104
|
➔ |
3.6 |
D3 |
Die Studierenden können für BMHI wesentliche Theoreme und Verfahren der Algebra, Analyse, Logik, numerische Mathematik, Wahrscheinlichkeitstheorie und Statistik, Kryptographie |
nennen & erläutern |
anwenden |
|
|
|
|
|
VS-PIN 2044
|
➔ |
3.7 |
D3 |
Die Studierenden können für BMHI wesentliche Aspekte der Biometrie und Epidemiologie, einschließlich Studiendesign |
nennen & erläutern |
anwenden |
|
|
|
|
|
VS-PIN 2045
|
➔ |
3.8 |
D3 |
Die Studierenden können Methoden zur Entscheidungsunterstützung und deren Anwendung auf das Patientenmanagement, den Erwerb, die Darstellung und das Engineering von medizinischem Wissen; Aufbau und Nutzung von klinischen Pfaden und Leitlinien |
nennen & erläutern |
umsetzen |
|
|
|
|
|
VS-PIN 2046
|
|