Go to LO |
LO-ID |
Domain |
Description |
Description_DE |
Niveau 1 |
Niveau 2 |
Niveau 3 |
Niveau 4 |
Topic |
Role |
Parent LO |
Version Step
|
➔ |
0.1 |
D0 |
Ethical, legal & socio-technical aspects of information processing in healthcare. |
Die Studierenden können ethische, rechtliche & soziotechnische Aspekte der Informationsverarbeitung im Gesundheitswesen |
name, clarify |
apply |
|
|
|
|
|
VS-PIN 6000, VS-PIN-227, VS-PIN-239, VS-PIN-241, VS-PIN-242
|
➔ |
0.1.1 |
D0 |
Policies and regulatory conditions for the handling of information in the health sector |
Die Studierenden können politische und regulatorische Rahmenbedingungen für den Umgang mit Informationen im Gesundheitswesen |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35000 |
VS-PIN-2, VS-PIN-197, VS-PIN-228, VS-PIN-235
|
➔ |
0.1.1.1 |
D0 |
The legal basis of medical documentation, including DSGVO and Cyber Security Act. |
Die Studierenden können die gesetzlichen Grundlagen der Medizinischen Dokumentation, auch DSGVO und IT-Sicherheitsgesetz |
explain, name |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35001 |
VS-PIN-3, VS-PIN-242
|
➔ |
0.1.1.2 |
D0 |
Medical Devices Act (MPG), Medical Device Regulation (MDR) |
Die Studierenden können Medizinproduktegesetz (MPG), Medical Device Regulation (MDR) |
explain, name |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35001 |
VS-PIN-4, VS-PIN-253
|
➔ |
0.1.1.3 |
D0 |
Regulations for the internet presentation of practices/clinics and the prerequisites for medical consultations on the Internet |
Die Studierenden können die Regeln für die Darstellung von Praxen und Kliniken im Internet sowie die Rahmenbedingungen für ärztliche Konsultationen über das Internet |
name |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35001 |
VS-PIN-6
|
➔ |
0.1.1.4 |
D0 |
the concepts of pseudonymised and anonymised patient data |
Die Studierenden können die Begriffe pseudonymisierte und anonymisierte Patientendaten |
explain, define |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35001 |
VS-PIN-229, VS-PIN-244
|
➔ |
0.1.1.5 |
D0 |
regulatory requirements and data standards for medical research |
Die Studierenden können regulatorische Anforderungen und Datenstandards für die medizinische Forschung |
name |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35001 |
VS-PIN-230
|
➔ |
0.1.1.6 |
D0 |
technical and organisational measures for the secure handling of patient data in health care and research as well as procedures for the secure transmission and storage of patient data and their differentiation from unsafe methods |
Die Studierenden können technische und organisatorische Maßnahmen zum sicheren Umgang mit Patientendaten in Versorgung und Forschung sowie Verfahren zur sicheren Übermittlung und Speicherung von Patientendaten und deren Unterscheidung von unsicheren Methoden |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35001 |
VS-PIN-223
|
➔ |
0.1.1.7 |
D0 |
methods of identification and authentification |
Methoden zur Identifikation und Authentification |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35001 |
VS-PIN-254
|
➔ |
0.1.2 |
D0 |
The key aspects of health administration, health economics, health quality management and resource management, patient safety initiatives, public health services and outcome measurement |
Die Studierenden können die wichtigsten Aspekte von Gesundheitsverwaltung, Gesundheitsökonomie, Gesundheitsqualitätsmanagement und Ressourcenmanagement, Patientensicherheitsinitiativen, öffentliche Gesundheitsdienste und Erfolgsmessung |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35000 |
VS-PIN-5, VS-PIN-240
|
➔ |
0.1.3 |
D0 |
Basic terms and methods of quality and risk management also from an ethical perspective (technology impact, - assessment) |
Die Studierenden können Grundbegriffe und Methoden des Qualitäts- und Risikomanagements auch aus ethischer Perspektive (Technikfolgen, - abschätzung) |
|
apply, use as an example |
|
|
|
|
LZ-PIN 35000 |
VS-PIN-7, VS-PIN-236
|
➔ |
0.2 |
D0 |
Models and methods of interdisciplinary competences |
Die Studierenden können Modelle und Methoden fachübergreifender Kompetenzen |
|
|
reflect |
orientate one's own actions towards |
|
|
|
VS-PIN-8
|
➔ |
0.2.1 |
D0 |
Models and methods from the field of social and communicative competence (e.g. conflict management, team management) |
Die Studierenden können Modelle und Methoden aus dem Bereich der Sozialen und kommunikativen Kompetenz (z.B. Konfliktmanagement, Teammanagement) |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35007 |
VS-PIN-9
|
➔ |
0.2.2 |
D0 |
Models and methods from the field of management skills (e.g. project management, conflict management, team management, design project) |
Die Studierenden können Modelle und Methoden aus dem Bereich der Managementkompetenzen (z.B. Projektmanagement, Konfliktmanagement, Teammanagement, Designprojekt) |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35007 |
VS-PIN-10
|
➔ |
0.2.3 |
D0 |
Models and methods from the field of personal competence (e.g. planning and organisational competence, reflective skills, self-organisation and control) |
Die Studierenden können Modelle und Methoden aus dem Bereich der Personale Kompetenz (z.B. Planungs- und Organisationskompetenz, Reflektionsfähigkeit, Selbstorganisation und -steuerung) |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35007 |
VS-PIN-11
|
➔ |
0.3 |
D0 |
The informatic, mathematical and statistical basics |
Die Studierenden können die informatischen, mathematischen und statistischen Grundlagen |
|
|
|
|
|
|
|
VS-PIN-12, VS-PIN-128
|
➔ |
0.3.1 |
D0 |
Essential theorems and methods from the field of mathematics, e.g. algebra, analysis, logic, numerics, probability theory and statistics |
Die Studierenden können aus dem Bereich der Mathematik wesentliche Theoreme und Verfahren, z.B. der Algebra, Analysis, Logik, Numerik, Wahrscheinlichkeitstheorie und Statistik |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35011 |
VS-PIN-13
|
➔ |
0.3.2 |
D0 |
Methodological basics of computer science: structured data acquisition, information retrieval, data capture |
Die Studierenden können Methodische Grundlagen der Informatik: Strukturierte Datenerfassung, Information Retrieval, Data Capture |
|
|
critically evaluate |
|
|
|
LZ-PIN 35011 |
VS-PIN-14
|
➔ |
0.3.3 |
D0 |
Methods of theoretical informatics/computer science, e.g. complexity theory, encryption/security (cryptology) |
Die Studierenden können Methoden der theoretischen Informatik, z.B. Komplexitätstheorie, Verschlüsselung/Sicherheit (Kryptologie) |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35011 |
VS-PIN-15, VS-PIN-130, VS-PIN-232, VS-PIN-255, VS-PIN-257
|
➔ |
0.3.4 |
D0 |
Methods of practical computer science |
Die Studierenden können Methoden der praktischen Informatik |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35011 |
VS-PIN-16, VS-PIN-96, VS-PIN-129, VS-PIN-232, VS-PIN-255, VS-PIN-256
|
➔ |
0.3.4.1 |
D0 |
Basics of programming |
Die Studierenden können Grundlagen der Programmierung |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35015 |
VS-PIN-17, VS-PIN-233
|
➔ |
0.3.4.2 |
D0 |
Software engineering methods, including information and system modelling tools and software architectures |
Die Studierenden können Methoden des Software Engineering, einschließlich Informations- und Systemmodellierungstools und Software-Architekturen |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35015 |
VS-PIN-18, VS-PIN-233
|
➔ |
0.3.4.3 |
D0 |
Basics of data structures |
Die Studierenden können Grundlagen der Datenstrukturen |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35015 |
VS-PIN-19, VS-PIN-233
|
➔ |
0.3.4.4 |
D0 |
Basics of databases and database management systems |
Die Studierenden können Grundlagen zu Datenbanken und Datenbankmanagementsystemen |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35015 |
VS-PIN-20, VS-PIN-233
|
➔ |
0.3.4.5 |
D0 |
Knowledge Engineering |
Die Studierenden können Knowledge Engineering |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35015 |
VS-PIN-21, VS-PIN-233
|
➔ |
0.3.4.6 |
D0 |
essential approaches of usability engineering, human-computer interaction, usability evaluation, cognitive aspects of information processing for BMHI (Biomedical and Health Informatics) |
für BMHI (Biomedical and Health Informatics) wesentliche Ansätze von Usability Engineering, Mensch-Computer-Interaktion, Usability-Bewertung, kognitive Aspekte der Informationsverarbeitung |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35015 |
VS-PIN-259
|
➔ |
0.3.5 |
D0 |
Essential concepts and methods from the field of technical computer science, e.g. network architectures and network topologies, telecommunications, wireless data transmission technologies, virtual reality, multimedia, sensor technology and embedded systems, etc. |
Die Studierenden können aus dem Bereich der technischen Informatik wesentliche Konzepte und Methoden, z.B. Netzwerkarchitekturen und -topologien, Telekommunikation, Technologien der drahtlosen Datenübertragung, Virtual Reality, Multimedia, Sensorik und eingebettete Systeme u.a. |
|
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35011 |
VS-PIN-25, VS-PIN-131, VS-PIN-132, VS-PIN-231, VS-PIN-255, VS-PIN-258
|
➔ |
0.4 |
D0 |
Teaching and learning systems |
Die Studierenden können Lehr- und Lernsysteme |
|
use |
|
|
|
|
|
VS-PIN-22
|
➔ |
0.4.1 |
D0 |
Digital teaching and learning systems to support education (incl. blended learning and online teaching) and e-learning technologies (incl. Internet and World Wide Web) |
Die Studierenden können digitale Lehr- und Lernsysteme zur Unterstützung von Studium und Ausbildung (inkl. Blended Learning und Online Lehre) und E-Learning Technologien (inkl. Internet und World Wide Web) |
explain |
|
|
|
|
|
LZ-PIN 35021 |
VS-PIN-23, VS-PIN-237
|
➔ |
0.4.2 |
D0 |
Examples of medical teaching and learning systems (e.g. Technology Enhanced Learning) |
Die Studierenden können Beispiele für Medizinische Lehr- und Lernsysteme (z.B Technology Enhanced Learning) |
|
use as an example |
|
|
|
|
LZ-PIN 35021 |
VS-PIN-24
|
➔ |
0.5 |
D0 |
Methods and concepts in the area of soft skills, (inter- and multiprofessional) communication, project planning, conflict management, team management as well as design project. |
Die Studierenden können Methoden und Konzepte im Bereich der Softskills, (inter- und multiprofessionellen) Kommunikation, Projektplanung, Konfliktmanagement, Teammanagement sowie zum Thema Designprojekt |
|
|
|
|
|
|
|
VS-PIN-26
|